2011. május 30., hétfő

Villanyautók


Nos, a közlekedés az elektromos autók irányába mozdul el. A vezérirány Németország. Igaz, még az elektromos töltőhálózat kiéptettsége is gyerekcipőben jár, hiszen Németország-szerte is csak néhány száz van belőle. Bár ez is sokkal több, mint bárhol a világon. De az országos elektromos autó állomány sem éri el a három ezer darabot.

Angela Merkel kancellár célkitűzése nem kevés: 2020-ra egymillió e-jármű (elektromos jármű) közlekedjen Németországban!
Ehhez a német kormány a következő támogatást adja:
Az e-autótulajdonosok tíz évig mentesüljenek a gépkocsiadó alól, és egyéb adókedvezményt is kapjanak. Használhatják a buszsávokat. Külön parkolóhelyeket kapnak. Közös lehet a rendszám egy másik családi autóval, vagyis csak egy jármű után kellene kötelező biztosítást fizetni.
A franciák és a britek öt ezer euróval is támogatják a vásárlást. Persze saját márkájukat. De az e-piacon a japánok viszik eddig a pálmát: a Toyota, Mitsubishi, és újabban a Nissan került előtérbe. A Volkswagen és az Audi kissé lemaradt. Rohamosan fejlődnek a kínaiak is. Európában eddig csak a Citroen és a Peugeot tudott sorozatgyártásra érett modellekkel előrukkolni. A németeknél a Mercedes és az Opel fejlődik leg dinamikusabban e téren.
Az biztos, hogy a konstruktőrök gőz erővel dolgoznak a fejlesztéseken. A legnagyobb problémát eddig az energia tárolása okozza. Vagyis az akkumulátor. Ez eddig az a fal, amit nehéz lesz áttörni a fejlesztőknek. Eddig a piacon lévő e-autók súlyos akkumulátoraival teljes töltöttség mellett is csak 130-150 kilómétert képesek megtenni, ha nem kapcsolunk be semmiféle fogyasztót. Utána normál hálózatbóli 6 órás töltés kell az ismételt teljes töltöttség eléréséhez. És az áruk jelenleg kb. háromszorosa egy hagyományos járműnek.
A feladat tehát a könnyebb, olcsóbb,hosszabb élettartamú akksik kifejlesztése, úgy, hogy közben lehetőleg a járművek áramfelvétele is csökkenjen.
A német kormány 1 milliárd euróra emelte az e célra fordítandó kutatási keretet. Ezzel párhuzamosan a franciák is több százmilliós eurót szánnak e célra.
Az autóipar most nagyjából 400-600 euróért tud előállítani egy kilowattnyi teljesítményt. Olyan akksik gyártása a cél, amelyeknél 250 euró ez a szám.
De nem is az egy feltöltéssel megtehető távolság növelése a cél, hanem az akksik, és így az autó súlyának a csökkentése, illetve a gyorstöltő hálózat kiépítése. Ja és persze a parkolókba épített töltők. (végre a parkolás djáért adnak szolgáltatást is.)

Németországban sem a fogyasztók oldaláról érdemes következtetni a jövőre, hanem a politika, a tudomány és a gazdaság szereplőinek szemszögéből.
Mindenki számára világos, hogy áttörés lesz. Ezt a politikusok, gazdasági szakemberek is felismerték. Ezt próbálják meglovagolni. Jönnek az úgynevezett "második generációs" autók. Hát, mi magyarok erről megint sikerül lemaradnunk, legalábbis közvetlenűl. Közvetve, beszállítóként valamelyest nyerhetünk a dolgon.
Szakértők szerint e szegmens az évtized végéig 30 ezer új munkahelyet teremt.2018-tól az állami bevételek meghaladják a támogatások mértékét.

Ágazati szakértők szerint másfél éven belűl 20 ezer euró alá lehet nyomni az e-járművek árát.

Nincsenek megjegyzések:


A szürke mezőben lévő 'megjegyzések'-re kattintva írhattok észrevételeket, megjegyzéseket.