2011. március 31., csütörtök

üzemanyag

Ma úgy néz ki a helyzet, hogy a járművek hajtóereje került a középpontba. Tehát az, hogy mitől megy egyik pontból a másikba a jármű.
Nézzük először a technikai oldalát:
A kőolaj ma, és ki tudja még meddig nélkülözhetetlen. De nemcsak üzemanyagként az, hanem a műanyagipar alapanyaga is. A kőolajüzlet a nemzetközi spekuláció eszköze is. Az elmaradott országok technikai fejlődése, a kitermelő országok politikai feszültsége, a váratlan természeti csapások mind-mind okot adhatnak a spekulációra. "Ami pénzt ma kivehetsz, azt ne halaszd holnapra" - gyakorlata érvényesül. És ahogy fogy a kőolaj, úgy nőnek a spekulánsok lehetőségei.
A motorolaj árának növekedése a technikai fejlesztés komoly hajtóereje. Pl. megnő a kereslet a kis fogyasztású autók iránt, s már nem megmosolyogni való komolytalan szerkezeteknek tekintjük. Jó tudni, hogy ezek mögött komoly kutatási, fejlesztési munka van.
Ma két dolog szerencsésen egybeesik: a fogyasztáscsökkentés, és a környezetvédelem. Mindkettő fontos hajtóerő. Az egyiket a piac, a másikat a kényszer diktálja.
A nem fosszilis forrású (pl. bioetanol) energiahordozóval történő kőolaj bekeverése környezetvédelmi, foglalkoztatási, technológia fejlesztési, függőségmérséklési problémát enyhítene.
A villanyautó körül ma óriási a felhajtás. Tele van még problémákkal, amik megoldásra várnak. Ára ma még versenyképtelenné teszi a hagyományos társaikkal szemben. Az is biztos, hogy még nagyon sokáig nem tudja leváltani a belsőégésű motoros hajtást. De sokan állítják, hogy ez a jövő. És ez kétségtelenül így van, de ma még csak a fizikusoké a főszerep.

Nincsenek megjegyzések:


A szürke mezőben lévő 'megjegyzések'-re kattintva írhattok észrevételeket, megjegyzéseket.